Fibroid??Punca dan Rawatan

 Bismillahirrahmannirahim...
"Segala Puji Bagi Allah Tuhan Semesta Alam"
 
Terbaca pasal artikel penyakit fibroid ni....
Fibroid ???apa itu fibroid..fibroid  ni atau nama saintifiknya "leiomyoma" semacam kanser tapi bukan kanser. ..Ianya sejenis ketumbuhan dalam rahim… Asalnya?  Tisu pada rahim.  Pembesaran fibroid bole jadi sehingga sebesar bola....dasyatkan..

ngeri sungguh ....

APA Punca Terjadi Fibroid ni?

Punca sebenar fibroid tidak dapat dikenalpasti tetapi kemungkinan besar bersangkut dengan hormon estrogen iaitu hormon yang dihasilkan oleh kilang telur..

Macam mana nak kesan Fibroid ni?

Tiada cara yang direct sebab banyak kes dikesan secara tidak sengaja. Gejala atau symptom penyakit FIBROID antaranya adalah haid yang banyak dan panjang dan juga kesakitan di bahagian ari-ari..Sesetengah pesakit juga mengalami gejala kencing yang kerap terutamanya jika fibroid terletak bersebelahan pundi kencing dan menekan pundi kencing....

Lagi ...,
Senggugut. Kalau dulu-dulu, bila period aje kalau sakit perut atau senggugut, mak akan kata perkara tu biasa aje. Memang dah jadi perkara biasa kalau period, ada senggugut. Yang beza hanya tahap kesakitan aje. Ada yang sengal-sengal aje, ada yang sampai tak boleh buat apa.

Biasanya time period aje symptom fibroid ni muncul. It will not appear when it’s not our best friend’s time. Darah period yang sangat banyak atau terma kedoktoran menorrhagia. Tambah lagi sakit belakang, sembelit. Ini masa anak dara lagi dah muncul, so bila kahwin, mungkin akan sukar mengandung ataupun keguguran yang kerap...Fibroid juga boleh menjadi punca kepada kemandulan wanita terutamanya jika fibroid ini terletak di bahagian rahim yang berhampiran tiub fallopian dan seterusnya menggangu pertemuan benih lelaki dan wanita....

Rawatan untuk Fibroid?

Kebanyakkan fibroid tidak memerlukan rawatan tetapi doktor anda akan mempertimbangkan atau menyarankan rawatan bergantung kepada:
  

* Sebanyak mana haid dan sakit senggugut yang anda   hadapi. 

* Berapa cepat fibroid tersebut membesar. 

* Usia anda kerana fibroid akan mengecil apabila mencapai usia menopous

* Keinginan anda untuk mendapatkan anak, kerana fibroid boleh menyebabkan ketidaksuburan dan kesukaran untuk mengandung


Sekiranya anda memang memerlukan rawatan, terdapat dua jenis pembedahan yang akan disarankan. Satu dinamakan myomectomy dimana ketumbuhan itu sahaja yang akan dibedah dan dibuang oleh doktor, manakala hysterectomy pula adalah pembedahan membuang kesemua rahim dan selalunya dibuat kepada wanita yang hampir mencapai usia menopos dan mereka yang tidak lagi mahukan anak…MAHUKAN RAHIM ANDA DIBUANG WAHAI WANITA??YA ALLAH MESTI TAK NAKKAN!!!!

Bagi mereka yang masih inginkan zuriat, myomectomy adalah pilihan terbaik. Walaubagaimanpun, risiko pendarahan semasa pembedahan adalah lebih tinggi tinggi berbanding hysterectomy.

Ada juga ubat yang boleh mengecutkan fibroid tetapi ia mempunyai kesan sampingan dan keberkesanannya pula tidak begitu memuaskan kerana fiboid akan tumbuh semula selepas ubat tersebut habis dimakan.

Selepas myomectomy, terdapat 25% risiko untuk fibroid membesar semula dalam masa 10 tahun. Satu -Satunya prosedur yang boleh memastikan yang fibroid tidak tumbuh semula ialah melalui hysterectomy (pembuangan rahim).


Macamana untuk menghindar dari mendapat penyakit fibroid ini?

Fibroid ini tiada kaitan dengan pemakanan atau gaya hidup dan ia juga bukan sejenis penyakit keturunan…langkah pencegahan boleh di ambil…amalkan pemakaian PREMIUM BEAUTIFUL sama ada belum atau sudah mendapat penyakit FIBROID ni…MENCEGAH LEBIH BAIK DRP MENGUBATI… Jadi, wahai wanita yang sayangkan abang sayang, sayangkan kecantikan dan kesihatan jangan lah ragu2 lagi untuk dapatkan PREMIUM BEAUTIFUL anda sebagai langkah pencegahan dan kaedah rawatan alternative…





Testimoni :-

Kisah Wanita Penghidap Fibroid
" Ia memang benar Kak Ann punya fibroid sebesar 11x8cm, dulunya dah boleh rasa dengan jari. Kini sudah hilang. Doktor dah sahkan tak perlu pembedahan sekarang. Memang hebat betul baju ajaib ni. Kak akan terus pakai sebab ia seperti dah berjasa dengan kak." Kak Ann.

~ Puan Normah Md. Din 30an 3orang anak

Semasa diperkenalkan dengan Premium Beautiful oleh seorang rakan, saya sedikit pun tidak berminat untuk memilikinya kerana memang tiada masalah berat badan dan sudah mengetahui harganya yang tinggi. Tetapi setelah mendengar dengan terperinci tentang kebaikan Premium Beautiful ini timbul minat untuk mencubanya apatah lagi ia lebih menjurus kepada kesihatan dan yang paling penting ia dapat mencegah dari barah kanser payudara dan ovari. Pada saya kesihatan itu tidak ternilai harganya dengan wang Ringgit.

Setelah 2 minggu memakainya, banyak perkembangan positif yang terjadi pada diri saya. Kulit semakin halus, kematu di jari hilang, badan pula terasa lebih ringan, cergas, bertenaga dan ceria. Suami yang tidak pernah memuji sudah mula mengatakan potongan badan saya semakin cantik, lebih-lebih lagi memakai kebaya. Yang menariknya hubungan suami isteri menjadi semakin intim dan erat. Lebih membanggakan lagi, ramai yg mengatakan potongan badan saya seperti 'anak dara' walaupun hakikatnya saya sudah ada seorang 'anak dara sunti'...pujian yang sangat  bermakna..

KECANTIKAN & KESIHATAN  MILIK SETIAP WANITA....PELIHARA LAH ANUGERAH ALLAH!!!


Untuk wanita yang sayangkan diri sila hubungi :-

SIMAA untuk free consultation…012-637 4069

Comments

Popular posts from this blog

Resipi Nasi Minyak Tanam

Cozuma CC Cream Menutup Cela sambil Merawat Kulit.

25 WONDERFUL TIPS FOR BETTER LIFE!!!