Wednesday, 4 September 2013

Rahsia Zuhud


Nabi Muhammad SAW bersabda, “Jika kamu sekalian melihat seseorang yang dianugerahi zuhud terhadap dunia, dan berbicara benar, maka dekatilah dia, sesungguhnya dia adalah orang yang mengajarkan  kebijaksanaan”.

Seorang Maha guru berkata, “Ulama berbeza pendapat tentang zuhud, diantara mereka ada yang berpendapat bahwa yang dimaksud zuhud adalah meninggalkan (hal, perbuatan, barang) yang haram kerana yang halal diperbolehkan Allah SWT . apabila Allah Ta’ala memberikan suatu kenikmatan kepada seorang hamba lantas ia bersyukur kepadaNya maka Allah akan membalasnya dengan setimpal.

Diantara mereka ada juga yang berpendapat, “meninggalkan yang haram adalah WAJIB . Memberi keutamaan kepada yang halal. Orang yang meminimalkan harta dan selalu beribadah disebut orang yang sabar terhadap dirinya sendiri.. rela@redha terhadap apa yang ditetapkan Allah SWT, menerima apa yang diberikan Allah, dan lapang dada terhadap apa yang telah ditentukan Allah SWT”. Allah telah memberikan gambaran tentang zuhud kepada manusia dengan firmanNya ,”Qul mataa’uddunya qaliil wal aakhiratu limanittaqaa” yang artinya, “Katakan sesungguhnya kenikmatan dunia adalah sebentar, dan akhirat lebih baik bagi orang ang bertaqwa.

 p.s : peringatan untuk diri sendiri yang selalu lupa...in shaa Allah semoga kita semua menjadi hambaNya yang sebenar-benar zuhud...aminnn :)


No comments:

Post a Comment